Connect with us

Hi, what are you looking for?

ştiri şi opinii

NVIDIA sunt de părere că jocurile dictează ritmul întregii industrii IT şi acţionează în consecinţă

NVIDIA logoDin când în când – o dată sau de 2 ori pe an – reprezentanţii NVIDIA poposesc şi în România în campania lor de întâlniri cu publicaţiile de profil. Care este scopul acestor întâlniri? Simplu: prezentarea inovaţiilor dezvoltate sau în curs de dezvoltare, discuţii libere pe marginea produselor, culegerea feedback-ului din piaţă şi, de ce să nu recunoaştem, spălarea creierelor acelor indivizi care au posibilitatea de a prezenta soluţiile companiei într-o lumină bună sau mai puţin bună. Nu îi acuz pe NVIDIA de nimic, căci toţi cei din industria aceasta încearcă să facă asta. NVIDIA însă au un talent deosebit în acest sens, ceea ce înseamnă printre altele PR foarte bun. Amuzant este însă că de această dată nu prea au nevoie de tehnici de PR pentru a convinge publicaţiile să scrie pozitiv despre ei; produsele pe care le-au lansat ar trebui să fie de ajuns.

În ciuda micilor conflicte şi divergenţelor de opinie pe care le-am avut de-a lungul timpului, la întâlnirea cu NVIDIA de astăzi am fost invitat şi eu. Nu pot decât să mă bucur, căci asta înseamnă că, în ciuda aparenţelor, producătorul apreciază obiectivitatea pe care am încercat întotdeauna să o am. Revenind la întâlnirea de astăzi, voi începe prin a vă spune că a fost despre jocuri, despre gameri şi despre ce face sau încearcă să facă NVIDIA pentru această industrie. În primul rând, chiar dacă nu au spus-o direct, reprezentanţii companiei sunt de părere că jocurile sunt cele care stimulează întreaga industrie IT. De unde am tras această concluzie? Păi simplu: piaţa PC-urilor este în scădere, dar piaţa de jocuri pentru PC este în creştere, iar cei mai mulţi utilizatori de dispozitive mobile le folosesc cu precădere pentru jocuri. Acestea sunt informaţii statistice, iar NVIDIA au avut bunăvoinţa de a ni le comunica.

O vreme, NVIDIA şi-au concentrat întreaga atenţie (şi resurse financiare considerabile) asupra platformei Tegra şi asupra soluţiilor profesionale şi păreau că au uitat cu desăvârşire de piaţa care i-a consacrat, unde gamerii sunt cei care dictează tendinţele. Evoluţia recentă a dispozitivelor mobile şi a Cloud Computing-ului, dar şi puterea pe care au prins-o jocurile în ultima perioadă, demonstrează însă că NVIDIA au fost din nou cu un pas înaintea industriei. Remarca aceasta poate părea puţin cam prea linguşitoare, dar este susţinută de tendinţele actuale. De modul în care toate aspectele problemei par să se întrepătrundă. Să o luăm însă cu începutul şi să discutăm puţin despre nevoia de mobilitate şi de flexibilitate a utilizatorului. Este un fapt cunoscut că individului modern îi place să se deplaseze mult (ştiu eu câteva excepţii, dar nu vorbim aici despre ei). La fel de cunoscut este faptul că nu îi place să se despartă de tehnologia de care dispune şi de ceea ce poate face cu această tehnologie. Este însă puţin cam greu să iei cu tine peste tot un PC de gaming de 20kg sau mai mult plus monitor, tastatură mouse şi mai ştiu eu ce alte periferice. Ar fi şi câteva laptopuri de gaming performante, dar nici acelea nu prea se încadrează în tiparele moderne ale portabilităţii. Şi uite aşa au luat naştere smartphone-urile şi Tablet PC-urile moderne, iar dezvoltatorii de jocuri s-au orientat rapid către aceste platforme, unde potenţialul de câştig este uriaş. Parcă decizia NVIDIA de a se concentra asupra platformei Tegra nu mai pare chiar atât de greşită acum, nu? Poate că Tegra 4 este un pas înapoi din cauza numărului redus de implementări, dar Tegra 3 a echipat unul dintre cele mai cunoscute Tablet PC-uri ale momentului: Nexus 7.

Să vorbim totuşi puţin şi despre obsesia NVIDIA pentru centrele de date şi super-computerele bazate pe GPU-uri. Externalizarea nu mai este o soluţie destinată doar companiilor. Ea vizează acum orice individ mulţumită cloud computing-ului, iar gamerii nu fac excepţie. Cui nu i-ar plăcea ca pe ultrabook-ul lui (sau ei, că nu vrem să discriminăm pe nimeni) să poată rula cele mai noi titluri la o calitate foarte bună, fără să îşi facă probleme în privinţa framerate-ului? Presupun că majoritatea aţi auzit de NVIDIA GRID, care presupune rularea jocului într-un puternic centru de date şi streaming-ul lui către orice echipament de calcul. Iar la o scară mai mică, există posibilitatea rulării jocului pe un PC desktop şi streaming-ul în reţea către un alt echipament de calcul. Am vrut să fac referire direct la Tablet PC-uri, dar acolo există (deocamdată) o problemă legată de control. Dar dacă acel Tablet PC ar putea fi conectat la un HDTV şi ar putea fi controlat cu un controller? Parcă sună puţin altfel. Ei bine, asta este ceea ce poate face NVIDIA SHIELD. Desigur, SHIELD nu este un Tablet PC. Este o consolă portabilă, dar foloseşte sistemul de operare Google Android, deci acelaşi lucru ar putea fi posibil în viitor şi pe Tablet PC-uri.

Am elucidat deci misterul care leagă cloud computing-ul cu dispozitivele mobile şi cu bătrânele PC-uri – 3 domenii pe care NVIDIA încearcă să le combine într-o experienţă de gaming cât mai reuşită. Cum rămâne însă cu celălalt segment al pieţei de jocuri – consolele? Ei bine, deşi nu vor recunoaşte niciodată, NVIDIA s-au cam fript când AMD au semnat şi cu Sony şi cu Microsoft pentru PlayStation 4 şi Xbox One. Vestea bună (pentru noi) este că arhitecturile din console nu vor mai fi atât de diferite faţă de cele din PC-uri, iar diferenţele de performanţă din punct de vedere hardware vor fi mult mai mici decât în trecut. Asta înseamnă că dezvoltatorilor le va fi mult mai uşor să creeze jocuri care să arate bine şi să ruleze bine pe toate platformele.

Acum, că am elucidat care este strategia NVIDIA vizavi de gaming, să vă spun şi ce ne-au arătat reprezentanţii companiei astăzi. Păi, ne-au arătat versiunea finală a consolei portabile SHIELD. Trebuie să recunosc că nu arată rău şi în niciun caz nu se simte rău în mână, dar cred că ecranul ar fi putut fi puţin mai mare, iar o rezoluţie Full HD nu cred că ar fi deranjat pe nimeni; 720p sună atât de învechit, mai ales că NVIDIA tot vorbesc despre 4K de ceva vreme încoace. Vestea proastă este că SHIELD nu se va vinde probabil niciodată în România; cel puţin nu generaţia actuală. Partea bună este ceea ce poate face Shield: conectarea prin WiFi la un PC High End care rulează jocuri de ultimă oră şi le transmite către consola portabilă. Şi, în plus, puteţi conecta SHIELD la televizorul Full HD din sufragerie şi să rulaţi jocurile pe acela, folosind un controller wireless compatibil. Un fel de WiDi al gamerilor, doar că mai atractiv.

Apoi, ar fi Tablet PC-ul Tegra Note. Am aflat ca modelul va fi accesibil, rapid şi că nu va fi comercializat sub brand-ul NVIDIA, care se transformă astfel într-un OEM. Produsul urmează a fi distribuit şi comercializat sub sigla unor mărci locale. Rămâne să vedem dacă, când şi sub umbrela cui îşi va face apariţia în România. Şi vom vedea şi dacă Google şi ASUS vor regreta sau nu că nu au optat pentru Tegra 4 atunci când au creat noul Nexus 7.

În sfârşit, am văzut monitorul ASUS dotat cu G-Sync în acţiune şi trebuie să recunosc că rezultatele sunt puţin peste ceea ce mă aşteptam eu. Consider că este o mini-revoluţie a monitoarelor de gaming, cu singurul regret că nu va funcţiona decât cu plăcile video NVIDIA din seria GeForce 700 sau mai noi. Imaginaţi-vă un joc de acţiune care rulează fără Image Tearing (generat de lipsa unei sincronizări între FPS şi refresh), dar şi fără blur pe detaliile foarte fine (generat de VSync). Abilitatea plăcii video de a comunica monitorului framerate-ul la care rulează, forţându-l să îşi ajusteze dinamic rata de reîmprospătare la aceeaşi valoare pare o idee atât de simplă, încât este şi ciudat că nu s-a gândit nimeni mai devreme să o pună în practică. Rămâne să vedem însă cu cât va ridica noua tehnologie costurile de producţie. NVIDIA susţin că diferenţa este de circa 10USD, dar rămâne să vedem dacă nu cumva producătorii de monitoare vor dori să câştige nişte bani uşor cu această ocazie.

3 Comments

3 Comments

  1. Pingback: NVIDIA G-Sync cu bune si cu rele | ITfiles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Articole asemănătoare

hardware

  Odata cu venirea toamnei a aterizat si la noi in  redactie cel mai bun laptop al celor de la Asus ROG, Zephyrus G14....

games

După mega succesul cunoscut de jocul Among Us (descărcat de peste 10 milioane de ori), dezvoltatorii aplicației, țin publicul în priză și introduc o...

hardware

Atunci când avem acasă mai multe dispozitive și vrem să transferăm diverse documente și fișiere între ele, de cele mai multe ori instinctul este...

hardware

În perioada aceasta în care majoritatea ne petrecem foarte mult timp acasă a aterizat la noi pe birou șoarecele wireless Rog Chakram. Într-un segment...