Connect with us

Hi, what are you looking for?

ştiri şi opinii

Despre cum să-ţi dai cu stângu’n dreptul

ASUS STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 - chipsetPe la sfârşitul anului trecut, NVIDIA reuşeau să surprindă plăcut întreaga comunitate a pasionaţilor de jocuri prin introducerea soluţiilor grafice GeForce GTX 970 şi 980. Eficienţa energetică fără precedent, nivelul de performanţă bun şi modul de lucru silenţios au cucerit pe loc atenţia (parcă ar fi fost prea siropos să zic inimile) pretenţioşilor. Evident, GTX 970 s-a bucurat încă din prima zi de mai multă popularitate mulţumită preţului mai accesibil şi nivelului de performanţă foarte bun oferit. Chiar eu, care am fost criticat în repetate rânduri pentru atacurile la adresa NVIDIA, m-am grăbit să laud creaţia NVIDIA şi în ciuda problemelor actuale, îmi păstrez ideea de atunci: GeForce GTX 970 este o soluţie grafică superbă. Nici măcar preţurile exagerat de mari practicate de unii comercianţi din România nu au reuşit să ştirbească din atractivitatea noilor soluţii grafice.

Toate bune şi frumoase, numai că în urmă cu vreo 2 săptămâni au început să apară primele zvonuri conform cărora GTX 970 nu ar dispune de 4, ci numai de 3.5GB memorie video. Dar imaginile arată clar că placa este echipată cu chip-uri de memorie GDDR5 care totalizează 4GB, aşa că rămâne de fapt o problemă de accesare şi nu de disponibilitate. Odată cu intensificarea zvonurilor, au apărut şi primele teste care demonstrau că GTX 970 nu foloseşte decât 3.5GB din cei 4 disponibili, ceea ce nu se întâmplă şi cu GTX 980. În faţa acumulării informaţiilor de acest gen, producătorul nu a mai avut de ales şi a trebuit să recunoască (oarecum) problema. Şi a făcut-o spunându-ne că este vorba despre modul în care funcţionează arhitectura şi în care este alocată memoria video, împărţită în 2 segmente – unul de 3.5 şi celălalt de 0.5GB – ce nu pot fi accesate simultan. Ei bine, nimeni nu s-a mulţumit cu atât, motiv pentru care NVIDIA au fost nevoiţi să ofere informaţii suplimentare referitoare la modul în care a fost creat chip-ul din GTX 970. Căci în fapt, motivul pentru care memoria este alocată aşa, este chiar modul în care a fost construit chip-ul. Iar producătorul trebuia să ofere transparenţă totală în această situaţie pentru a risipi orice dubiu că placa ar avea un bug.

În principiu, la baza lui GTX 970 stă acelaşi chip pe care îl întâlnim şi în cazul lui 980, numai că în loc de 2048 dispune de numai 1664 unităţi de procesare active. Iar mai departe, cu excepţia frecvenţelor, ar trebui să fie cam aceleaşi specificaţii. Numai ca inginerii NVIDIA au decis să mai vină şi cu alte modificări, pe care au uitat să le comunice departamentului de PR, sau cei din departamentul de PR nu au înţeles ce li s-a comunicat. Şi este oricum puţin cam greu să înţelegem logica după care a fost proiectat chip-ul aşa cum a fost. Cel mai probabil, la mijloc este un avantaj al noii arhitecturi Maxwell, care permite dezactivarea unei porţiuni nefuncţionale din memoria cache L2, fără a dezactiva şi controller-ul de memorie GDDR5 aferent.

Practic, chip-ul dispune de 4 partiţii pentru memorie, cu câte 2 bus-uri pe 32bit ce accesează câte 0.5GB memorie video pentru fiecare, totalizând astfel cei 256bit şi cei 4GB GDDR5. Şi cum GTX 970 foloseşte aceeaşi interfaţă pe 256bit ca GTX 980, a fost logic pentru toată lumea – inclusiv pentru oamenii din PR-ul NVIDIA – să presupună că cele 2 soluţii folosesc aceeaşi memorie cache L2, cu capacitatea de 2MB şi 64ROPs. Numai că modificările de arhitectură au făcut posibilă dezactivarea unui modul de 0.25MB memorie cache L2, fără a dezactiva însă şi un bus de 32bit plus memoria GDDR5 aferentă lui. Astfel, ultimul modul cache L2 din GTX 970 este inactiv, iar la penultimul se conectează 2×0.5MB memorie video prin intermediul a 2 bus-uri pe câte 32bit fiecare. Iar această explicaţie despre arhitectură elimină speculaţiile conform cărora GTX 970 nu ar putea să acceseze toţi cei 4GB memorie GDDR5, dar ne arată totodată şi că cei 0.5GB buclucaşi sunt accesaţi mult mai lent decât ceilalţi 3.5GB. Şi mai aduce o noutate această explicaţie: GTX 970 nu foloseşte de fapt 2MB memorie cachle L2, ci numai 1.75MB. De asemenea, placa nu foloseşte 64ROPs, ci numai 56.

Întrebarea esenţială acum este ce implică aceste lămuriri pentru pasionaţii de jocuri care deţin un GTX 970. În esenţă – nimic. Capacitatea memoriei cache L2 şi numărul de ROPs active nu sunt decât nişte numere seci în condiţiile în care utilizatorul a primit nivelul de performanţă pentru care a plătit. Până la urmă, GTX 970 oricum nu are nevoie decât de 51 ROPs, deci cele 56 active sunt mai mult decât suficiente. Iar problema celor 0.5GB memorie video mai lenţi cauzată de lipsa celor 0.25MB cache L2 este greu de reprodus în utilizarea normală a produsului, căci rar avem nevoie de mai mult de 3.5GB. Iar dacă situaţia este reprodusă şi în utilizarea normală, penalizarea de performanţă nu este atât de drastică precum probabil că vă imaginaţi.

Deci dacă nu este o problemă majoră, de ce se discută atât de intens pe această temă? Pentru că este vorba în primul rând despre o problemă de imagine şi în al doilea rând, despre o potenţială problemă financiară. Nu ştiu dacă are rost să mai adaug ceva despre impactul negativ asupra imaginii companiei, căci până la urmă vorbim despre greşirea specificaţiilor unui produs comercializat. Iar o astfel de situaţie, oricum am privi-o, denotă un amatorism inexplicabil. Voi încerca însă să fiu mai puţin acid şi voi pune totul pe seama euforiei din cadrul companiei. Probabil că GeForce GTX 970 a ieşit atât de bine, încât nici celor de la NVIDIA nu le-a venit să creadă. Glumesc, desigur, dar la cât de mare este gafa pe care au făcut-o, trebuie să admitem că orice este posibil. Oricum, problemele de imagine se pot rezolva dacă se doreşte acest lucru. Până la urmă, vorbim despre NVIDIA – care au scăpat cu obrazul curat chiar şi atunci când au creat un GTX 590 care nu supravieţuia nici măcar unei suite de teste sau un GTX 690 pe care nu l-am văzut decât în poze.

Potenţiala problemă financiară este însă o problemă mai delicată şi are de a face cu comercializarea unui produs care nu corespunde specificaţiilor promovate. Iar conform legii din toate ţările civilizate, o astfel de situaţie îndreptăţeşte clientul să returneze produsul şi să primească o rambursare integrală a sumei achitate. Personal, nu aş duce un GTX 970 înapoi la magazin decât dacă aş vrea să trec la ceva mai rapid. Am văzut placa, m-am jucat cu ea, ştiu ce poate şi nu are importanţă ce scrie pe fişa sa tehnică. Nu toţi sunt însă ca mine, iar NVIDIA ar trebui să se grăbească să facă un pic de „damage control”, mai ales că există surse care afirmă că unele magazine au început să returneze stocuri de GTX 970 la distribuitori sub pretextul specificaţiilor greşite. Aşa cum spune o vorbă românească – „greşeala recunoscută este pe jumătate iertată”. Dar cuvântul cheie aici este „jumătate”; căci pentru cealaltă jumătate trebuie ceva mai multă muncă şi mă gândesc că ceva bonusuri din partea NVIDIA pentru cei care decid să păstreze plăcile cumpărate nu ar fi o ideea tocmai rea. Nu cred că introducerea unui driver care să reducă penalizarea de performanţă ar risipi în totalitate indignarea utilizatorilor de plăci video GeForce GTX 970.

Şi ca să fie pachetul complet, AMD au speculat momentul şi mai pun ceva sare pe rană, reducând preţul pentru Radeon R9 290X şi subliniind totodată abilitatea plăcii de a utiliza simultan TOŢI cei 4GB memorie video. Dar asta nu este nimic prin comparaţie cu noul clip video din seria „The Fixer”, care ironizează competiţia şi este în plus acompaniat de un concurs cu premii constând în 16 plăci video Radeon R9 290X, care se desfăşoară pe o durată de circa 16 ore. De fapt, este vorba despre 16 ore şi 10 minute. Adică 970 minute. Să fie o simplă coincidenţă? Nu prea cred!

4 Comments

4 Comments

  1. Pingback: NVIDIA GeForce GTX 970 si nevoia de 4GB memorie video | ITfiles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Articole asemănătoare

hardware

  Odata cu venirea toamnei a aterizat si la noi in  redactie cel mai bun laptop al celor de la Asus ROG, Zephyrus G14....

games

După mega succesul cunoscut de jocul Among Us (descărcat de peste 10 milioane de ori), dezvoltatorii aplicației, țin publicul în priză și introduc o...

hardware

Atunci când avem acasă mai multe dispozitive și vrem să transferăm diverse documente și fișiere între ele, de cele mai multe ori instinctul este...

hardware

În perioada aceasta în care majoritatea ne petrecem foarte mult timp acasă a aterizat la noi pe birou șoarecele wireless Rog Chakram. Într-un segment...