Chiar dacă se comprimă de la un trimestru la altul, piaţa PC-urilor este în continuare una importantă, care aduce venituri serioase în buzunarele producătorilor şi comercianţilor din toată lumea. De aceea, oricât de învechit pare acest domeniu, el nu poate fi ignorat. De prin 1996 încoace, poziţia de lider pe această piaţă a fost ocupată, pe rând, de Compaq, Dell şi mai apoi HP.
Lenovo intrau în Top 5 de abia în anul 2005, când achiziţionau divizia de PC-uri de la IBM, preluând automat poziţia pe care o deţineau aceştia: a treia. Nu reuşeau să îşi păstreze însă această poziţie decât până în 2007, când în ciuda creşterii înregistrate, erau depăşiţi de Acer. Aşa se face că obiectul pe care îl anunţau Lenovo prin 2010 – acela de a ajunge lider mondial – părea de domeniul fantasticului, mai ales că la vremea respectivă vorbeam despre o companie care se concentra numai asupra segmentului business. Dar Lenovo au dat dovadă de ambiţie şi flexibilitate peste orice aşteptări şi încheiau anul 2012 pe poziţia a doua, după liderul HP, obţinând o creştere a cotei de piaţă de la 9.7% în 2010 la 14.8% în 2012.
După această reuşită, nimic nu mai părea imposibil pentru producătorul chinez, care se umflă acum în pene şi pe bună dreptate din poziţia de lider de piaţă. Este pentru prima dată în istorie când şi Gartner şi IDC – cele 2 studii de specialitate recunoscute în lumea întreagă – plasează Lenovo pe primul loc în topul producătorilor de PC-uri. Ambele cercetări atribuie chinezilor o cotă de 16.7% din întreaga piaţă de PC-uri, în timp ce HP deţine 16.3% conform Gartner şi 16.4% conform IDC. Următoarele 3 poziţii din Top 5 sunt ocupate de Dell, Acer şi ASUS. Ca toţi ceilalţi producători, Lenovo au înregistrat în al doilea trimestrul al anului 2013 o scădere faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Răsturnarea de clasament este dată însă de faptul că producătorul a reuşit să diminueze cât mai mult această scădere, la 0.6% conform Gartner sau 1.4% conform IDC.
Poate că în condiţiile în care piaţa PC-urilor se prăbuşeşte văzând cu ochii, reuşita Lenovo păleşte. Sunt însă de părere că producătorul merită toată aprecierea pentru ambiţia şi devotarea de care a dat dovadă pentru atingerea acestui obiectiv. Până la urmă, nu cred că îşi imagina cineva în 2005 că un producător intrat pe piaţa PC-urilor în 2005 ar putea ajunge numărul 1 mondial în numai 8 ani. Rămâne totuşi să vedem ce va face Lenovo de acum înainte şi dacă va putea să se menţină pe această poziţie pentru care a muncit atât de mult.