Home » ştiri şi opinii

Conform evoMAG, punctele de ridicare sunt pentru clienţii activi

Publicat pe 19 February 2017 la 20:20 de

Probabil că românul nu a reuşit niciodată să stăpânească arta comerţului, dar cred că la fel de adevărat este şi că românul în calitate de client este unul cât se poate de atipic, mereu atotcunoscător, mereu cu pretenţii deasupura nivelului de preţ pe care şi-l permite şi mereu critic. În acest context, dezvoltarea rapidă a comerţului online din România a fost oarecum o surpriză pentru mulţi. Numai că în România, comerţul online nu a evoluat într-un mod tocmai natural şi este în realitate mai mult un soi de comerţ hibrid. În primă fază, acesta a eliminat aproape complet retail-ului mic şi a pus probleme serioase marelui retail de pe piaţa electro-IT, dar ulterior a început să capete tot mai mult aspect de comerţ offline. Achiziţie la distanţă înseamnă prin definiţie comandarea unui produs de la distanţă şi primirea lui la adresa indicată, printr-un serviciu de curierat. Numai că în România, sediile magazinelor online sunt mereu supra-aglomerate de clienţi la orele serii, când oamenii se îndreaptă de obicei de la locul de muncă spre casă. Iar showroom-urile deschise de eMAG prin ţară cred că ilustrează perfect modul aberant în care a evoluat această ramură a comerţului în România.

În esenţă, comerţul online prezintă avantajele unor costuri mai mici pentru vânzător, ce atrag preţuri mai mici pentru cumpărător, dar şi o flexibilitate teoretică mai mare pentru vânzător prin prisma stocurilor reduse sau chiar inexistente, ce ar trebui să ofere mai multă siguranţă cumpărătorului. Iar la capitolul dezavantaje, ar fi imposibiitatea cumpărătorului de a vedea/proba/testa produsul înainte de a-l cumpăra, la care se adaugă poate costul transportului. Problema este că o bună parte a românilor – din toate categoriile de vârstă – nu au înţeles sau nu au vrut să accepte modalitatea de funcţionare a acestei noi ramuri a comerţului. Astfel, sunt mulţi care plasează comenzile de la distanţă, dar efectuează plata şi obţin produsele în urma deplasării la adresa comerciantului.

Dintr-o anumită perspectivă, situaţia este oarecum de înţeles, căci serviciile de curierat nu reuşesc să respecte anumite ore de livrare şi în general oamenii refuză sau nu pot să îşi facă programul în funcţie de cumpărăturile online, care ar trebui să aducă un plus de confort şi nu înconveniente. Practic, pentru un individ cu program de lucru normal 9:00-18:00, este aproape imposibil să aştepte acasă un colet, iar pentru cei ale căror locuri de muncă presupun deplasări dese pe teren, ar putea fi chiar şi mai complicat. evoMAG susţin însă că au găsit soluţia şi, la fel ca eMAG, inaugurează puncte de livrare a comenzilor. Planul companiei este ca până la sfârşitul anului să aibă 50 astfel de puncte de livrare care să acopere întreaga ţară, dar deocamdată se rezumă la 6, dintre care 4 sunt în Bucureşti (Şoseaua Pipera, Bulevardul Timişoara, Tineretului şi Ghencea), 1 în Giurgiu şi încă 1 în Craiova. Spre deosebire de eMAG, care au mers pe ideea showroom-urilor proprii plus colaborarea cu Poşta Română, evoMAG au demarat acest proiect prin încheierea unui parteneriat cu compania Coleto şi au în plan parteneriate şi cu alte companii, menţionându-se discuţiile în derulare cu o firmă de curierat.

Partea bună la noul seriviciu anunţat de evoMAG este că oferă clientilor un termen de 7 zile pentru a ridica produsele şi nu de 2 zile cum mi s-a întâmplat în cazul showroom-ului eMAG Ploieşti. Dar din păcate, cam asta este singura parte bună. Conform comerciantului, programul de ridicare a coletelor din punctele de livrare este de luni-vineri între 9:00-18:00 şi sâmbătă între 9:00-13:00. În condiţiile în care am primit colete la domiciliu chiar şi la ora 19:00, nu reuşesc să văd flexibilitatea pe care o promit cei de la evoMAG cu noul lor serviciu. Se gândesc probabil la cei care îşi petrec mult timp pe drumuri, dar aceia ar putea ridica foarte uşor produsele din depozitele firmelor de curierat prin care sunt livrate.

Dacă privim toată problema dintr-o perspectivă mai corectă, realizăm că mulţi cumpărători preferă să ridice personal produsele pentru a elimina astfel costurile suplimentare de transport. În cazul acestora, punctele de livrare evoMAG ar fi putut fi o soluţie tentantă pentru provincie, unde compania nu are showroom-uri; numai că livrarea în aceste puncte nu se face gratuit decât la sume de peste 99 Lei în Bucureşti şi 299 Lei în restul ţării, electrocasnicele mari fiind din start excluse. Aşadar, nu văd personal niciun avantaj real adus de noul serviciu pus la dispoziţie de evoMAG. În practică, deplasarea la un punct de ridicare presupune timp consumat în plus şi, în cazul de faţă, costuri suplimentare.

Desigur, eu vorbesc din perspectiva strict pragmatică a problemei. Nu şţiu cât succes au eMAG cu parteneriatul lor încheiat cu Poşta Română şi menţionam de la început că în România cumpărătorul este atipic, deci este greu de apreciat cum va privi un astfel de serviciu. Recunosc că sunt curios cum va evolua noul serviciu pus la dispoziţie de evoMAG şi dacă va atinge până la sfârşitul anului obiectivul declarat, dar recunosc că aş fi preferat o variantă gratuit a sa, cu costuri asumate de comerciant şi incluse în marja adăugată la preţul produselor.

Taguri: , , ,

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...

Lasa un comentariu!

Lasa un comentariu sau preia un trackback pentru siteul tau. Comentariile pot fi urmarite si prin RSS.

Comportati-va civilizat, nu faceti spam, nu porniti discutii fara legatura cu subiectul

Acest site foloseste Gravatar. Pentru a utiliza un avatar personalizat trebuie sa aveti un cont Gravatar.