Home » ştiri şi opinii

Piaţa smartphone-urilor se maturizează şi la Samsung se simte asta

Publicat pe 25 November 2014 la 20:47 de

Samsung logoIeri a apărut o ştire prin presa internaţională care mi-a luminat dimineaţa zilei de azi, cu toată ceaţa de afară şi cu tot cu cele 3 grade pe minus cât afişa termometrul. Este vorba despre eşecul înregistrat de Galaxy S5 – veste care vine după anunţarea anterioară a unei scăderi cu 74% a profitului pentru divizia Mobile din cadrul Samsung. Şi mai important de atât, ştirea vine pe fondul unor informaţii conform cărora producătorul ar intenţiona să opereze nişte restructurări. Revenind la S5, eu nu i-aş spune deloc eşec, dar din punctul de vedere al business-ului şi sunt convins că şi al acţionarilor, vânzările cu 40% mai mici decât cele estimate pot fi denumite şi aşa.

Nu, nu am nimic personal împotriva Samsung, chiar dacă au ignorat mult prea multă vreme importanţa calităţii. Şi nici pentru că s-au concentrat mai mult pe marketing decât pe design. Practic, nu au făcut altceva decât să se adapteze cerinţelor din piaţă, iar rezultatele acestei strategii au fost impresionante. De fapt, cred că pentru strategia de business adoptată merită toată admiraţia. Numai ca toată această evoluţie Samsung pe piaţa de dispozitive mobile a sufocat producătorii mai mici, mai atenţi la calitate şi design, care erau cu adevărat importanţi pentru industrie. Iar când Samsung dau de greu, este un motiv de bucurie pentru toată lumea, căci reprezintă o şansă ca piaţa să se mai echilibreze cât de cât.

Privind evoluţia Samsung Mobile din ultima perioadă am putea trage concluzia că piaţa smartphone-urilor este pe punctul de a o urma pe cea a PC-urilor. Realitatea este însă alta, căci trimestrul al treilea al anului s-a încheiat cu vânzări de 250 milioane unităţi, ceea ce reprezintă o creştere cu 45.8 procente faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Şi cu toate astea, Samsung şi-au ratat şi obiectivele şi se confruntă şi cu o scădere drastică a profitului. În aceste condiţii, explicaţia poate fi una singură: piaţa a crescut, s-a maturizat şi s-a schimbat. Drept urmare, strategia Samsung devine depăşită, iar producătorul va trebui să se reorienteze dacă vrea să îşi menţină poziţia de lider. În acest moment poate părea imposibil, dar realitatea ne-a demonstrat în repetate rânduri că o cădere este cu atât mai abruptă cu cât „personajul” este mai mare.

O piaţă matură înseamnă o piaţă unde nivelul de calitate este ridicat, chiar şi pe segmentele mai accesibile. Înseamnă o piaţă unde nivelul de performanţă începe să nu mai fie o problemă, unde utilizatorii pot căpăta o experienţă satisfăcătoare indiferent de bugetul alocat unei achiziţii. S-a întâmplat pe piaţa PC-urilor, iar acum pare să se întâmple pe piaţa smartphone-urilor. Cine se aştepta ca un producător precum Xiaomi să facă valuri sau ca un brand local să joace în liga băieţilor mari? Şi cu toate astea, astfel de lucruri se întâmplă, iar piaţa capătă un nou aspect, mai închegat, unde promovarea este din ce în ce mai dificilă.

Acesta este după părerea mea motivul pentru care Samsung Mobile a anunţat rateu după rateu. Piaţa o duce bine mersi, doar că strategia practicată până acum de Samsung nu mai este compatibilă cu ea. Este deci necesară o schimbare de viziune, de direcţie. Iar până când producătorul va reuşi să opereze schimbările necesare, ceilalţi membri ai acestei industrii vor avea ocazia să mai respire puţin. Şi nu – restructurarea personalului nu reprezintă o schimbare de viziune, ci doar un control al pagubelor.

Mă bucură deci să văd că Samsung au astfel de probleme, dar nu pentru că mi-ar da vreo satisfacţie deosebită, ci pentru că astfel de scenarii generează de obicei schimbări. Iar schimbările sunt specifice unei industrii animate, cu concurenţă reală şi cu răsturnări de situaţii. Şi toate acestea sunt benefice pentru noi – consumatorii. Aşadar, vă recomand să vă pregătiţi porţii serioase de pop-corn în aşteptarea anului viitor.

Taguri: , , ,

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (13 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...

Lasa un comentariu!

Lasa un comentariu sau preia un trackback pentru siteul tau. Comentariile pot fi urmarite si prin RSS.

Comportati-va civilizat, nu faceti spam, nu porniti discutii fara legatura cu subiectul

Acest site foloseste Gravatar. Pentru a utiliza un avatar personalizat trebuie sa aveti un cont Gravatar.