Home » ştiri şi opinii

AMD sunt defazaţi … din nou

Publicat pe 27 November 2014 la 20:11 de

AMD logoSunt convins că cei mai mulţi dintre voi îşi aduc aminte de perioada netbook-urilor – acele sisteme de calcul ultra-portabile şi acelaşi timp accesibile care făceau furori în urmă cu câţiva ani. Dacă nu v-aţi deplasat însă la acea vreme în ţări civilizate, nu puteţi realiza cât de puternic a fost acel curent al netbook-urilor. Am întâlnit jurnalişti din alte ţări care renunţaseră să mai care cu ei la evenimente Thinkpad-uri de mii de dolari în favoarea modestelor dar confortabilelor netbook-uri. Create iniţial de ASUS pentru un public cu buget restrâns, netbook-urile au depăşit rapid toate aşteptările specialiştilor şi s-au transformat rapid într-o importantă categorie de sine stătătoare. Mai simplu spus, netbook-urile au fost o modă cu priză largă la public, cam la fel cum s-a întâmplat ulterior cu Tablet PC-urile.

Şi pentru că tot am pomenit de Tablet PC-uri, ne apropiem de subiectul nostru – AMD. Vă întrebaţi probabil ce legătură este între AMD şi tablete. Ei bine, aceeaşi care a fost între AMD şi netbook-uri: niciuna. Îmi veţi spune probabil că netbook-ul a fost un concept creat de Intel, la care AMD nu a avut acces. Ei bine, aţi avea numai parţial dreptate, pentru că ideea de ultra-portabil accesibil a fost introdusă de fapt de ASUS prin primul Eee PC; Intel doar i-au dat numele de netbook, iar AMD ar fi putut să vină cu o altă denumire dacă ar fi vrut să ia parte la acest joc. Numai că AMD au refuzat să se implice pe această piaţă şi îmi aduc foarte bine aminte când oficialii companiei spuneau sus şi tare că încasările obţinute din netbook-uri nu sunt atât de bune precum se spune şi că este o piaţă întreţinută artificial care oricum va dispărea. Da, această piaţă a dispărut, dar după o bună bucată de vreme de la stupefiantele declaraţii venite din partea AMD. Şi în tot acest timp, Intel, ASUS şi alţi producători mai flexibili au vândut cantităţi uriaşe de netbook-uri şi şi-au promovat cu succes imaginea în industria echipamentelor de calcul portabile. La un moment dat, s-au trezit şi AMD şi au avut ceva colaborări cu Lenovo pentru nişte netbook-uri interesante, doar că era mult prea târziu, când piaţa devenise saturată şi neinteresantă.

A urmat isteria ultrabook-urilor, când AMD s-au arătat în câteva rânduri interesaţi de implicarea în acest joc, dar cred că este mai bine că nu au făcut-o. De această dată, isteria chiar a fost creată şi întreţinută artificial şi cu sume uriaşe de bani de Intel, iar rezultatele au fost cu mult sub aşteptări. Iar într-un final, au venit tabletele. Intel s-au chinuit ceva vreme să pătrundă pe această piaţă, iar într-un final au reuşit şi acum se bucură de un ecosistem destul de sănătos, cu câteva implementări de succes. AMD s-au dat însă din nou la fund şi ignoră complet această uriaşă piaţă care a cuprins întregul mapamond. Ba mai mult, istoria are prostul obicei de a se repeta şi AMD consideră Tablet PC-urile o piaţă lipsită de importanţă, la fel cum au procedat şi cu netbook-urile. Sau cel puţin asta înţeleg eu din declaraţia lui Kevin Lensing – Senior Director for Mobility Solutions la AMD – care spune că aceste dispozitive nu reprezintă o prioritate. Ar fi SoC-urile Mullins lansate prin primăvară, dar nu ştiu câţi utilizatori au văzut sau au auzit măcar de vreo tabletă cu un astfel de chip. Şi să nu îmi spuneţi că nu au putut pătrunde pe această piaţă din cauza Intel, căci aici nu Intel fac regulile şi piaţa aceasta oricum funcţionează diferit de cea a laptopurilor. Până şi NVIDIA au manifestat mai mult interes pentru dispozitivele mobile decât AMD.

Şi pentru ca situaţia să fie şi mai comică, AMD au în paralel o colaborare cu ARM pe care se încăpăţânează să o menţină strict la nivelul serverelor. De altfel, acelaşi Kevin Lensing susţine că dispun de toate resursele necesare pentru a dezvolta chip-uri destinate tabletelor dacă ar fi necesar. Şi stau eu şi mă întreb în ignoranţa mea de ce ar avea nevoie AMD pentru a considera necesară o astfel de mişcare. Căci faptul că vânzările de tablete sunt pe cale de a le depăşi pe cele de sisteme desktop şi laptopuri la un loc nu pare de ajuns.

Este drept că piaţa Tablet PC-urilor s-a maturizat şi că nu se mai bucură de aceeaşi creştere fantastică, dar asta pentru că brand-urile importante au început să înregistreze scăderi, în timp ce brand-urile mici, cu modele accesibile, se bucură de tot mai multă atenţie. Şi exact acesta este segmentul unde AMD s-ar putea dezvolta frumos folosindu-se de parteneriatul cu ARM. În schimb producătorul se încăpăţânează să colaboreze cu ARM numai pentru serverele lor eficiente cu care ne ameţesc deja de prea mult timp şi care din ipostaza de consumatori oricum nu prea ne interesează.

Îi admir pe AMD pentru multe lucruri, de la politicile de preţ practicare în perioada de glorie a PC-ului şi până la strategiile de marketing şi PR decente din aceeaşi perioadă. Mi se pare însă stupid să ignori nişte tendinţe puternice din piaţă fără să ai niciun argument solid pentru această decizie. Intel s-au trezit târziu şi greu, dar într-un final s-au trezit şi acum deja reprezintă o componentă importantă a pieţei de tablete. Dar AMD, pentru care ar fi fost atât de uşor să se folosească de parteneriatul cu ARM pentru a pătrunde pe această piaţă, sunt hotărâţi să rămână simpli spectatori. De smartphone-uri nici nu mai pomenesc, căci acolo lucrurile chiar sunt complicate. Personal, cred că cel mai bun lucru pentru AMD în momentul de faţă ar fi să fie preluaţi de o entitate care chiar să ştie cum să le folosească resursele. Personal, nu cred că poţi înota la infinit împotriva valurilor şi nu aş vrea ca nişte brand-uri precum Athlon sau Radeon să fie uitate doar pentru că nişte oameni refuză să vadă la timp cum evoluează industria.

Taguri: , , ,

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (20 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...

2 comentarii »

Lasa un comentariu!

Lasa un comentariu sau preia un trackback pentru siteul tau. Comentariile pot fi urmarite si prin RSS.

Comportati-va civilizat, nu faceti spam, nu porniti discutii fara legatura cu subiectul

Acest site foloseste Gravatar. Pentru a utiliza un avatar personalizat trebuie sa aveti un cont Gravatar.