Home » ştiri şi opinii

NVIDIA G-Sync cu bune şi cu rele

Publicat pe 22 August 2014 la 13:26 de

NVIDIA G-Sync logoCu riscul de a supăra anumite persoane, mă văd nevoit să fac unele remarci referitoare la tehnologia G-Sync dezvoltată şi promovată de NVIDIA. Pe la sfârşitul anului trecut, mă arătam oarecum entuziasmat vizavi de această tehnologie, dar atrăgeam încă de atunci atenţia asupra problemei esenţiale cu care se confruntă această tehnologie: funcţionează numai cu plăci video NVIDIA şi numai cu anumite modele. Vestea bună la momentul respectiv era că NVIDIA estimau un cost suplimentar de numai 10USD pentru monitoarele care aveau să vină echipate cu această tehnologie.

De atunci şi până acum, lunile (cam multe după părerea mea) s-au scurs şi au început să apară şi primele monitoare echipate cu tehnologie NVIDIA G-Sync. Iar primul astfel de monitor este ASUS ROG SWIFT PG278Q, pe care am avut ocazia să îl văd pe viu săptămâna trecută, cu ocazia lansării în România.

Despre monitor nu pot să vorbesc decât de bine. Recunosc că cel mai mult mi-a plăcut design-ul, cu linii simple, colţuri ascuţite şi o ramă extrem de subţire – 6mm. Avem deci de a face cu o combinaţie reuşită între eleganţă şi agresivitate, iar construcţia este şi ea pe măsură, căci PG278Q se poate înclina, se poate roti, poate pivota şi poate fi ajustat pe înălţime, exact ca modelele destinate profesioniştilor. Apoi, avem rezoluţia de 2560×1440 pixeli şi rata de împrospătare de până la 144Hz aplicată unui panou TN de 27”.

Aşadar, avem de a face cu un monitor care se anunţă visul oricărui gamer şi ştim cu siguranţă că în curând şi alţi producători vor introduce modele similare. Aparent, suntem martorii implementării la scară largă a tehnologiei NVIDIA G-Sync, dar în realitate avem toate motivele să ne îndoim că acest lucru se va întâmpla vreodată. De ce? Simplu: când aţi mai văzut voi o tehnologie proprietară implementată la scară largă? Istoria ne arată că asta nu se întâmplă nicăieri în industrie şi cu atât mai puţin în lumea jocurilor, unde platformele şi configuraţiile se schimbă destul de des.

Din punctul de vedere al experienţei oferite utilizatorului, NVIDIA G-Sync este după părerea mea o tehnologie de care ar trebui să beneficieze orice gamer şi care ar fi trebuit să apară mai demult. În contextul în care viteza cu care placa video creează cadrele unei imagini în mişcare (framerate) diferă de viteza cu care monitorul de afişează (refresh), apar unele artefacte, rupturi de imagine, ce afectează negativ o experienţă vizuală care ar fi trebuit să f ie desăvârşită. Aşa a luat naştere tehnologia V-sync, care forţează placa video să lucreze în ritmul impus de monitor. Asta înseamnă însă că placa video lucrează înfrânat. Iar acest lucru se traduce atât printr-o risipă de performanţă, cât şi prin afectarea cursivităţii imaginii. Pentru a adresa toate aceste probleme, producătorii de monitoare au făcut singurul lucru pe care îl puteau face: au mărit rata de împrospătare (refresh), astfel că în acest moment avem pe piaţă monitoare şi cu 144Hz. Iar prin această măsură s-a mai reuşit un lucru: reducerea întârzierii în afişare de la 16.6ms (pentru 60Hz) la sub 7ms (pentru 144Hz). Creşterea refresh-ului nu elimină însă complet problemele semnalate mai sus, ci doar le reduce într-o măsură destul de mare. Există însă gameri profesionişti care încă pot sesiza neajunsurile şi aici intervin NVIDIA cu al lor G-Sync. În loc să oblige placa video să lucreze la viteza dictată de monitor, aşa cum face V-Sync, G-Sync adaptează viteza de lucru a monitorului la cea a plăcii video, refresh-ul fiind astfel mereu variabil. În consecinţă, utilizatorii nu se mai confruntă nici cu rupturi de ecran şi nici cu imagini înfrânate.

Tehnologia are însă 2 probleme fundamentale, iar pe prima deja am ilustrat-o. Faptul că este o tehnologie proprietară este un handicap major, căci în industrie nu se implementează la scară largă decât tehnologii standardizate. Iar VESA (Video Electronics Standards Association) – autoritatea recunoscută în domeniul standardelor video – au vorbit deja despre Adaptive-Sync ca parte integrată a viitorului standard DisplayPort 1.2a. În esenţă, Adaptive-Sync face cam acelaşi lucru ca G-Sync, doar că este o tehnologie standard, ce va fi compatibilă cu toate echipamentele dotate cu interfaţă DisplayPort 1.2a şi va fi implicit mai ieftină.

Şi astfel ajungem la cea de-a doua problemă a tehnologiei G-Sync – preţul. Iniţial, NVIDIA au anunţat diferenţe de preţ simbolice pentru monitoarele echipate cu tehnologie G-Sync faţă de versiunile fără aceasta. Apoi, au înaintat un preţ recomandat de 100USD pentru ca într-un final kit-ul G-Sync iniţial să îşi facă apariţia la 200USD. Toată lumea a crezut că preţul exagerat de mare era numai pentru kit-ul iniţial, urmând ca tehnologia să devină mai accesibilă odată cu implementarea sa în monitoare direct din fabrică. Dar, în stilul clasic NVIDIA, tehnologia a rămas scumpă. De altfel, chiar ASUS recunosc că tehnologia este prea scumpă pentru a fi implementată în monitoare de 60Hz, unde beneficiile ar fi mult mai vizibile decât în cazul celor de 144Hz. Şi de aceea PG278Q – un monitor cu panou TN – are în momentul de faţă un preţ de 4000 Lei pe piaţa din România. Este drept că vorbim despre un TN de o calitate excepţională, cu rezoluţie WQHD şi timp de răspuns de 1ms, dar un TN este tot TN şi nu se poate compara din punctul de vedere al calităţii cu un AH-IPS sau PLS de aceeaşi diagonală şi rezoluţie, creat de acelaşi producător şi comercializat la un preţ mai mic (3800 Lei pentru PA279Q sau 2400 Lei pentru PB278Q). Iar ASUS ştiu prea bine acest lucru şi de aceea au asigurat noului PG278Q o construcţie impecabilă, cu un design excelent şi o serie de funcţii speciale pentru pasionaţii de jocuri: OSD prin care se poate naviga rapid cu ajutorul unui joystick, comandă specială pentru selectarea refresh-ului, cronometru şi reticul pe ecran pentru o mai bună precizie.

Desigur, la fel ca toate monitoarele cu G-Sync care urmează să apară de aici înainte, ASUS ROG SWIFT PG278Q are dificila sarcină de a promova o tehnologie proprietară, ameninţată puternic de un standard deja anunţat de VESA. Dar până când standardul va deveni universal valabil, va mai trece ceva timp. Iar pentru gamerii extrem de pretenţioşi care vor cea mai bună soluţie şi nu vor să mai aştepte încă 2 ani (+ sau -) pentru a folosi o tehnologie standardizată, ASUS ROG SWIFT PG278Q este după părerea mea cea mai bună soluţie. Ba chiar îndrăznesc să afirm că este cel mai bun monitor de gaming pe care l-am văzut până la ora actuală. Dar chiar şi aceştia trebuie să reţină că vor fi astfel „legaţi” de NVIDIA şi că viitorul G-Sync este în momentul de faţă unul incert.

Taguri: , , ,

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (14 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...

Lasa un comentariu!

Lasa un comentariu sau preia un trackback pentru siteul tau. Comentariile pot fi urmarite si prin RSS.

Comportati-va civilizat, nu faceti spam, nu porniti discutii fara legatura cu subiectul

Acest site foloseste Gravatar. Pentru a utiliza un avatar personalizat trebuie sa aveti un cont Gravatar.