Home » games

Metro: Last Light Review

Publicat pe 2 June 2013 la 11:24 de

mll_logoMetro: Last Light este un joc norocos. După falimentul THQ, a fost preluat de Deep Silver şi a şi apărut pe piaţă la scurt timp, asta pentru că era practic finalizat din punct de vedere tehnic. Astfel, seria Metro are în continuare o şansă să continue, mai ales că are o abordare aparte printre shooterele actuale, îmbinând cu succes împuşcăturile, acţiunea stealth şi povestea SF. De altfel, inspiraţia din Last Light este în continuare de natură literară, Dmitry Glukhovsky continuând să-şi dezvolte universul subteran postapocaliptic.

MetroLL 2013-06-02 11-51-43-12MetroLL 2013-06-02 11-55-35-08MetroLL 2013-06-02 11-56-21-93

Acţiunea continuă finalul Ranger din Metro 2033 şi îl readuce pe scenă pe Artyom după ce a distrus civilizaţia “The Dark Ones” cu rachete. Acum însă, Artyom nu mai nutreşte gânduri de răzbunare ci trebuie să-şi folosească darul de a comunica cu acele creaturi pentru a o salva pe ultima rămasă în viaţă, astfel salvând şi umanitatea ascunsă în subteranele metroului din Moscova.

MetroLL 2013-06-02 12-13-21-99MetroLL 2013-06-02 12-12-51-71MetroLL 2013-06-02 12-12-40-60

Last Light combină stealth-ul cu acţiunea pură şi tunelele întunecate cu suprafaţa îmbâcsită de toxine, dar pentru unele momente nu se ruşinează să îţi ceară bani. Dacă vrei să ai parte de stealth, trebuie să dai 5 euro pe Ranger Mode, un aşa-zis DLC care de fapt îţi oferă doar un nivel de dificultate suplimentar. E drept că e şi util, şi plăcut să traversezi niveluri în linişte, eliminând soldaţii inamici cu un cuţit în ceafă sau cu un glonte din pistolul “îmbogăţit” cu amortizor, însă ideea de a da bani pentru asta nu e tocmai plăcută.

MetroLL 2013-06-02 12-11-01-25MetroLL 2013-06-02 12-09-57-86MetroLL 2013-06-02 12-09-32-64

Chiar şi aşa, ce contează de fapt este atmosfera, felul în care jocul îşi spune povestea, din interacţiunea cu personajele sau pur şi simplu din dialogurile din mediu, prin staţiile de metrou încă populate. Poţi să bei o tărie, să te duci la teatru şi cabaret sau să plăteşti pentru un dans erotic sau pur şi simplu te învârţi şi asculţi. Last Light este construit în aşa fel încât nu merge traversat în câteva ore cu puşca în mână dacă vrei să simţi cu adevărat universul ce încearcă să se menţină pe linia unei oarecare normalităţi.

MetroLL 2013-06-02 12-08-48-79MetroLL 2013-06-02 12-08-34-23MetroLL 2013-06-02 12-07-22-53

Uneori eşti însoţit de un personaj (ca Anna sau Pavel), dar dincolo de elementele narative, o altă idee predomină: să nu ai încredere în nimeni, nici măcar în prieteni. Măcar cu monştrii mutanţi ştii că “discuţia” se rezumă la gloanţe bine ţintite; cu oamenii nu ştii la ce să te aştepţi şi, de cele mai multe ori, semenii tăi sunt adevăraţii duşmani. Şi dacă trebuie să-i elimini pe aceşti inamici şi ai ales dificultatea Ranger Hardcore, ai face bine să te ţii de abordarea stealth.

MetroLL 2013-06-02 12-06-32-71MetroLL 2013-06-02 12-05-17-08MetroLL 2013-06-02 12-03-00-40

Soldaţii au rute pe care se deplasează sau rămân pe loc într-o zonă luminată, ceea ce te obligă fie să găseşti rute alternative (canalizări, platforme înalte), fie să întrerupi electricitatea de la panourile răspândite prin niveluri. Inamicii vor trimite pe cineva să verifice, ocazia ideală să-i înfigi un cuţit în spate, dar nu se vor alarma, e ceva normal să se întrerupă curentul în lumea lor. Mai departe, poţi folosi şi pistolul cu amortizor pentru soldaţii izolaţi, dar dacă eşti depistat, se declanşează iadul. Camerele sunt invadate de inamici în armuri grele, cu căşti şi scuturi, ceea ce îî face foarte greu de doborât cu muniţia normală. Ai în continuare opţiunea de a folosi gloanţele din perioada pre-nucleară, dar trebuie să balansezi şi nevoia de a avea o rezervă de folosit pe post de monedă (mai ai nevoie şi de grenade, şi de sticle incendiare sau de ataşamente pentru arme).

MetroLL 2013-06-02 12-02-23-61MetroLL 2013-06-02 12-02-17-65MetroLL 2013-06-02 12-01-18-97

Tunelurile sunt împânzite în special de creaturi mutante, în apă sau pe pământ, iar abordarea variază: unele pur şi simplu cad după un încărcător golit în ele, altele trebuie întâi “ameţite”, apoi prinse în poziţia vulnerabilă pentru a putea fi rănite. Jocul cu lumina are rolul esenţial, unii monştri fiind îndepărtaţi aşa sau pur şi simplu nu vor intra peste tine, oferind momente de respiro şi de pregătire pentru încă o rundă de luptă. La suprafaţă lucrurile se schimbă destul de mult, nivelurile fiind ceva mai largi (chiar dacă nu duc lipsă de enervantele ziduri invizibile). Demoni zburători pot să te agaţe şi să te arunce departe de drumul corect şi, dacă nu te omoară căzătura, s-ar putea să te omoare aerul toxic în caz că nu mai ai filtre de schimb pentru mască. Pe de altă parte, poţi să şi fugi de-a binelea, unele creaturi sunt prea lente ca să te rănească şi n-are niciun rost să iroseşti preţioasa muniţie pe carcasa lor.

MetroLL 2013-06-02 11-59-31-84MetroLL 2013-06-02 11-59-15-03MetroLL 2013-06-02 11-57-10-88

Nivelul auditiv-vizual este cel puţin la fel de important ca povestea pentru construirea atmosferei claustrofobice, care să te ţină mereu în tensiune. Avem dialoguri în limba rusă, inevitabilele înjurături, însa accentul în engleză păstrează limite normale, nu se simte vreo forţare. Nivelurile de suprafaţă sunt pline de ruine ale unor clădiri celebre ale Moscovei, dar totul acoperit de vegetaţie ciudată, apă radioactivă şi iarbă plină de creaturi colţoase.

MetroLL 2013-05-18 18-31-02-84MetroLL 2013-05-18 20-05-47-96MetroLL 2013-05-19 13-32-38-07

Tunelurile metroului sunt întunecate şi strâmte, cu zone adiacente unde s-ar putea să găseşti provizii esenţiale sau poate doar o moarte prematură; zonele populate sunt chiar calde şi uneori cinci ciuperci luminoase pot însemna un moment existenţial incredibil când priveşti la întunericul ameninţător din jur.

MetroLL 2013-05-19 13-53-25-07MetroLL 2013-06-02 11-56-11-40MetroLL 2013-06-02 11-52-04-87

Last Light s-ar putea să fie foarte bine ultima staţie pentru seria Metro. Pe de altă parte, ar fi păcat să se abandoneze un joc care încearcă să fie mai mult decât un shooter fără creier. Nu are lumea deschisă din S.T.A.L.K.E.R., dar compensează printr-o poveste cu numeroase ambivalenţe morale şi posibilitatea de a acţiona din umbră, ca un adevărat asasin.

Verdict8.5/10
Gen joc: FPS
Cerinţe recomandate de sistem: Quad Core 3GHz, 4GB RAM, 1024MB Video