Home » games

Crysis 3 Review

Publicat pe 21 March 2013 la 19:50 de

crysis3_announceCrytek ştie cu siguranţă cum să facă foarte bine cel puţin un lucru: motoare grafice. Bune să pună PC-ul la grele încercări, să te facă să te gândeşti la upgrade şi după aia să te mai gândeşti încă o dată. Partea cu jocurile puse în mişcare de respectivele motoare grafice e o altă treabă. Mulţi consideră seria Crysis un fel de benchmark cu pretenţii, bun doar să demonstreze statistici, dar nu şi să urce ştacheta pe lista FPS-urilor.

Crysis3 2013-02-23 19-44-58-75Crysis3 2013-02-24 12-37-35-25Crysis3 2013-02-24 12-49-22-27

Crysis 3 nu se îndepărtează prea mult de la reţeta „benchmark cu interacţiune”, dar evidenţiază măcar o serie de încercări de a mai pune ceva consistenţă măcar în poveste. Cu un salt de 24 de ani, Crysis 3 ne plasează în 2047, unde Terra e condusă de corporaţia CELL, extratereştrii invadatori cică au fost distruşi, iar Prophet e doar un bloc de gheaţă criogenizat. Evenimentele se precipită, astfel că soldatul-minune şi costumul lui revin în acţiune, ajutaţi de un fost coleg – Psycho. Acesta are şi o agendă proprie, fiind acum „jupuit” de Nanosuit şi cu amintirea unor torturi oribile în ghearele CELL.

Crysis3 2013-02-24 12-51-38-57Crysis3 2013-02-24 12-52-42-14Crysis3 2013-02-24 12-54-27-26

Doar în single player, naraţiunea nu ocupă mai mult de 6 ore în 7 misiuni şi ar fi fost mult mai interesant dacă aveam un joc în care să participăm la luptele contra extratereştrilor. Aşa, avem o încercare de a relaţiona cu personajele, Psycho şi Prophet nu se înţeleg deloc când vine vorba de conceptul de umanitate, dar depinde de îngăduinţa fiecăruia dacă va aprecia dialogurile.

Crysis3 2013-02-24 14-20-33-22Crysis3 2013-02-24 12-56-29-44Crysis3 2013-02-24 12-55-26-95

Gameplay-ul actual este o combinaţie între elemente din alte jocuri, cea mai mare “noutate” fiind arcul Predator. O unealtă modernă, de secol al XXI-lea, care îţi permite să omori de la distanţă fără să mai fii scos automat din stealth (Cloak). Pe tot parcursul jocului arcul e aproape imbatabil şi e mult mai eficient să săgetezi tot ce mişcă fără să atragi atenţia, altfel inamicii cheamă întăriri.Săgeţile pot fi recuperate şi refolosite, iar diverse upgrade-uri permit şi alte tipuri de proiectile – electrice şi cu termit – eficiente chiar şi contra inamicilor în armură grea. E drept că arcul nu e tocmai perfect pentru întâlnirile cu rapizii Stalkers prin iarbă, însă în rest n-am prea găsit motiv să mă despart de arc.

Crysis3 2013-02-24 14-49-21-03Crysis3 2013-02-24 14-53-19-34Crysis3 2013-02-24 15-04-07-65

Alte modificări privesc vizorul, care acum te lasă să “spargi” instrumente electronice – uşi – dar şi să reconfigurezi câmpuri de mine sau mitraliere pentru a lucra de partea ta. Acţiunea se îndeplineşte prin intermediul unui mic joc banal, contra-cronometru, doar că trebuie să fii în raza de acţiune şi să ai vizibilitate directă. Uneori e destul de greu, dar un mare avantaj sunt rutele alternative din nivelurile acum semi-deschise, dacă ai chef să le descoperi (alternativele nu sunt marcate prin vizor).

Costumul oferă şi el o serie de îmbunătăţiri ce pot fi combinate în diverse moduri, astfel încât să se plieze pe orice tip de jucător. Ahtiat după stealth sau Rambo cu mitraliera în mână, poţi reuşi în orice mod, numai să nu te arunci în câmp deschis cu capul înainte. Prophet poate folosi şi armele extratereştrilor, dar fără suportul costului şi limitat, câtă vreme găseşte muniţie pentru ele.

Crysis3 2013-02-24 18-58-40-11Crysis3 2013-02-24 18-57-17-26Crysis3 2013-02-24 19-01-21-65

Luptele cu AI-ul sunt destul de intense, inteligenţa artificială folosind destul de eficient grenadele şi flancarea pentru a te scoate pe interval. Pe de altă parte, inamicul îşi anunţă auditiv cam toate mişcările, astfel că nu prea dă bătaie de cap la capitolul tactic. Plus că ai armură suplimentară, acoperirea stealth şi salturi uriaşe cu ajutorul costumului, astfel că avantajele sunt evidente contra soldaţilor CELL. Există şi câteva lupte cu boşi, dar nimic deosebit nici la acest capitol, avantajul fiind că dacă mori, nu mai trebuie să reiei tot nivelul pentru o singură luptă. Checkpoint-urile sunt mult mai multe şi mai bine plasate.

Crysis3 2013-02-24 17-53-37-49Crysis3 2013-02-24 18-04-06-38Crysis3 2013-02-24 17-28-39-83

Controlul este excelent realizat, doar condusul vehiculelor fiind uneori făcut să te facă să treci la un controller. Pe de altă parte, ocazionalele blindate şi buggy-uri nu sunt obligatorii în niciun moment, deci le poţi ignora cu brio dacă nu te grăbeşti nicăieri.

Pe lângă misiunile normale, mai există şi cele secundare, plus tot felul de “bunătăţi” pentru cei care au înclinaţie spre scotocitul prin toate colţurile. În fiecare nivel se găsesc tablete cu informaţii suplimentare despre poveste (38 de toate), cutii negre (20 la număr) şi postere de propagandă (cele mai rare, doar 6), cu toatele marcabile permanent cu vizorul pentru a putea reveni oricând după ele mai târziu.

crysis3 2013-02-28 22-31-23-52crysis3 2013-02-28 22-30-38-42crysis3 2013-02-28 22-30-34-06

Crysis 3 nu se putea lipsi de multiplayer, cu opt moduri inspirate din mult mai bogatele jocuri din seria Call of Duty – Deathmatch, Team Deathmatch, Hunter, Crash Site, Spears, Capture the Relay, Extraction, Assault şi Cell vs Rebel. În ecuaţie intră şi creşterea în nivel (până la 50), ca apoi să ţi se ofere posibilitatea de a reveni la nivelul 1 printr-un Suit Reboot.

crysis3 2013-02-28 22-04-13-37Crysis3 2013-02-27 19-18-57-85Crysis3 2013-02-24 19-54-47-77

De dragul variaţiei, jucătorii au la dispoziţie Skill Kills şi tot felul de challenge-uri suplimentare – setate în lobby, de tine însuţi ca scop individual sau de producători prin tot felul de evenimente scriptate. Din cele opt moduri, doar Hunter iese în evidenţă pentru a pune încă o dată pe tapet arcul. 10 soldaţi CELL se înfruntă cu 2 Hunteri în costume speciale. Scopul este să fii ultimul soldat în viaţă, iar fiecare militar omorât revine în joc c a Hunter, ceea ce face jocul de-a şoarecele şi pisica invizibilă extrem de intens.

Crysis3 2013-02-25 12-59-44-89crysis3 2013-02-28 22-06-24-44Crysis3 2013-02-24 17-55-09-06

Cum spuneam şi la început, grafica nici nu mai are nevoie să fie pusă în discuţie, solicitând PC-urile de orice generaţie. Nivelurile combină zone mai largi, cu un New York invadat de junglă, cu zone subterane şi coridoare, însă e departe de o lume deschisă de tipul celei din Far Cry 3. Tot ceea ce ţine de sunet a fost bine lucrat, însă nimic nu e cu adevărat impresionant.

crysis3 2013-02-28 22-25-58-44crysis3 2013-02-28 22-26-32-15crysis3 2013-02-28 22-29-26-47

Crysis 3, deşi are tot ceea ce îi trebuie ca să facă bani, nu trece nici ars linia cuminţeniei lipsite de inovaţie. Nimic nou sub soare de altfel în constelaţia patronată de EA, dar măcar există un avantaj: tot ceea ce oferă Crysis 3, chiar dacă normal şi chiar banal şi împrumutat, este excelent realizat la nivel tehnic.

Verdict: 8/10
Gen joc: FPS
Cerinţe recomandate de sistem: Core 2 Duo 2.6GHz, 4GB RAM, 1024MB Video