Home » ştiri şi opinii

PC-ul: idei, concepte şi realitate

Publicat pe 26 July 2012 la 19:41 de

De la introducerea primului PC (Personal Computer) au trecut peste 70 de ani, perioadă în care tehnica de calcul a progresat enorm, iar PC-urile au evoluat după mai multe direcţii. O bună bucată de timp, noţiunea de PC s-a referit strict la sistemele de calcul fixe, cunoscute şi sub denumirea de Desktop PC. Dar odată  ce conceptul de PC a devenit fezabil în anii 70, producătorii au început să se gândească tot mai serios la construirea unor sisteme de calcul portabile şi aşa, în 1975, apărea primul computer portabil. Până în urmă cu câţiva ani, PC-urile fixe au fost cele care au dominat piaţa, dar într-un final au fost depăşite de laptopuri. Motivele care au stat la baza acestei schimbări sunt mai multe şi se cunosc; de aceea, nu le voi dezbate aici.

Încă de la ofensiva laptopurilor, unii producători au început să delimiteze din punct de vedere terminologic computerele fixe de cele portabile. Aşa se face că nu odată mi s-a întâmplat să observ că termenul de PC descria numai sistemele desktop, laptopurile fiind considerate un alt tip de produs. Unii chiar refuză să includă produsele MacBook sub denumirea de laptop sau notebook, considerându-le ceva aparte, dar asta este o cu totul altă discuţie.

În ziua de astăzi, tehnica de calcul nu se regăseşte numai în Desktop PC-uri sau în laptopuri. Conceptul de telefon cu funcţii de computer există încă din anul 1973, iar termenul smartphone a fost introdus în 1994, dar penetrarea serioasă a acestor dispozitive în rândurile utilizatorilor a început de puţin timp. În momentul de faţă, tot mai mulţi oameni pot îndeplini un număr semnificativ de sarcini relativ simple cu ajutorul echipamentului din buzunar.

Poate că unii dintre voi credeţi că Tablet PC-ul este un concept nou, introdus de Apple, dar lucrurile nu stau aşa. Ideea de tabletă se află în mintea producătorilor de mult timp, iar Microsoft chiar a încercat în 2001 să standardizeze şi să promoveze conceptul de Tablet PC, dar fără prea mult succes.

În sfârşit, vreau să aduc în discuţie şi ultrabook-ul – această „creaţie” Intel pe care toată lumea încearcă să o promoveze ca fiind ceva special, diferit de marea de laptopuri de pe piaţă. Desigur, ideea de a da un nume unui sub-segment de laptopuri nu este rea deloc, dar să promovezi acest nume sub forma unui concept nou-nouţ mi se pare cam deplasat. Ultra-portabile performante, elegante şi cu autonomie bună există de ceva timp; diferenţa este că prin termenul de ultrabook, Intel impune mai multe restricţii partenerilor.

În prezent, se tot vorbeşte despre începerea erei post-PC şi despre dispariţia PC-ului. Personal, găsesc cam plictisitor şi poate puţin deplasat acest dramatism al producătorilor care în realitate nu vor decât să atragă atenţia utilizatorilor asupra noilor game de produse. Practic, încearcă să întipărească în mintea utilizatorilor ideea că produsele viitorului sunt tabletele, smartphone-urile şi ultrabook-urile.

Conform definiţiei, conceptul de PC include orice computer ce are ca scop sarcini generale, ale cărui preţuri, dimensiuni şi capabilităţi îl fac potrivit pentru utilizatorul final. Asta înseamnă că toate cele enumerate mai sus nu sunt altceva decât PC-uri. Cu alte cuvinte, nu asistăm la decăderea PC-ului, ci la o evoluţie a PC-ului. Era post-PC este în realitate era next-gen PC.

Dar, aşa cum spuneam, producătorii încearcă să restrângă conceptul de PC în jurul Desktop PC-ului. Din punctul de vedere al definiţiei, este o greşeală, dar din punctul de vedere al marketingului este o decizie inteligentă. Cum computerele fixe sunt pe o pantă descendentă de câţiva ani încoace, companiile trebuie să promoveze noile soluţii drept concepte complet noi; şi trebuie să facă acest lucru astfel încât să fie pe înţelesul unui număr cât mai mare de utilizatori. De aceea, se insistă asupra acestei asocieri a termenului de PC cu cutia mare şi urâtă de sub birou, tabletele, ultrabook-urile şi smartphone-urile fiind promovate drept produsele viitorului, ale erei post-PC.

Taguri: , , , ,

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (6 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...

Un comentariu »

Lasa un comentariu!

Lasa un comentariu sau preia un trackback pentru siteul tau. Comentariile pot fi urmarite si prin RSS.

Comportati-va civilizat, nu faceti spam, nu porniti discutii fara legatura cu subiectul

Acest site foloseste Gravatar. Pentru a utiliza un avatar personalizat trebuie sa aveti un cont Gravatar.